Language Switcher

Vyberte váš jazyk

komentare.sme.sk | Daniel Šváby

Zasadnutie Súdnej rady. (Zdroj: TASR)

Autor je bývalý sudca Súdneho dvora EÚ

Nová generácia sudcov na Slovensku berie veľmi vážne poslanie zverené im demokratickou ústavou: zabezpečovať dodržiavanie práva bez ohľadu na postavenie alebo spoločenskú situáciu ľudí. Hovorí sa tomu rovnosť pred zákonom.

Vidieť to najmä na snahe stále len neveľkého ostrova sudcov skoncovať s demokratickou anomáliou poskytovania výhodnejšieho zaobchádzania vybraným jednotlivcom a skupinám ľudí v rozpore s touto ústavnou zásadou. Ešte pred nejakým časom bolo nemysliteľné stíhať a trestať predstaviteľov vládnucej moci a významných osobností politického, ekonomického a verejného života rovnako ako zvyšok obyvateľstva.

Nová mentalita sudcov

Táto nová generácia sudcov a sudkýň (ale aj prokurátorov, advokátov, operatívcov a vyšetrovateľov činných v rámci prípravného konania) sa začala na Slovensku formovať paralelne s demokratickými zmenami, najmä po jeho prijatí do európskych štruktúr, ako sú Rada Európy s jej Európskym dohovorom o ľudských právach (od roku 1993) a Európska únia s jej primárnym a sekundárnym právom a Chartou základných práv (od roku 2004).

Imperatívne uplatňovanie vzájomne prepojených základných demokratických hodnôt, zásady právneho štátu a dodržiavanie ľudských práv, ktoré viedli k založeniu týchto medzinárodných organizácií v reakcii na hrôzy svetových vojen minulého storočia, tak začalo meniť celkový štýl myslenia a spôsob uvažovania slovenských sudcov.

Ak je faktom, že medzi sudcami a politikmi prebieha odveký „silový" boj, pomer síl sa medzi nimi vďaka týmto zmenám výrazne zmenil v prospech sudcov. Slovenskí sudcovia dovtedy podriadení komunistickým zákonom získali naraz významné rozhodovacie právomoci a ústavné záruky na presadzovanie európskych zásad spravodlivého procesu.

Táto nová mentalita sudcov sa však doteraz nestala na Slovensku úplnou samozrejmosťou a vyniká len z prípadu na prípad.

Možno je to tak aj preto, že súčasní vládni politici stále zápasia s tým, či sa majú považovať za účastníkov konania ako ostatní a akceptovať nad sebou súdnu kontrolu. Podľa nich zrejme nie.

Hľadajú totiž pred ňou rôzne kolektívne a individuálne úniky a dokonca, ako nedávno, na účel posilnenia svojej nedotknuteľnosti prijali novelu Trestného zákona, ktorá, ako to vystihol prokurátor Peter Sepeši, nám pre spôsob, ako sa presadila a ako sa nerozprávalo s odborníkmi, zobrala dôstojnosť.

Opakuje sa takto boj starého sveta proti novému s cieľom ak nie zvrátiť, tak aspoň zásadne oslabiť nové pravidlá demokratickej hry, ktoré sú založené na prísnom oddelení politiky od justície, teda na tom, že politika nijako nezasahuje do výkonu súdnictva.

Špecifickosťou tohto boja na Slovensku sú rôzne osobné, priame alebo nepriame útoky na profesionálnu integritu a česť sudcov.

Čo je poslaním Súdnej rady

V tejto súvislosti mám na mysli najmä minuloročnú žiadosť premiéra Roberta Fica adresovanú novému prezidentovi na odvolanie predsedu Ústavného súdu Ivana Fiačana z funkcie predsedu za chybu pri doručovaní uznesenia o pozastavení účinnosti novely Trestného zákona a disciplinárny návrh ministra spravodlivosti Borisa Suska na predsedu senátu Najvyššieho súdu Juraja Klimenta v súvislosti s rozhodovaním jeho senátu v prípade, v ktorom Európsky súd pre ľudské práva následne odsúdil Slovenskú republiku.

Zo zastrašovacích útokov na sudcov novej generácie, ktorí si ctia a chcú uplatňovať základné demokratické hodnoty a zásady právneho štátu, ako najlepšie vedia, ma však najviac znepokojil disciplinárny návrh predsedníčky Súdnej rady Marcely Kosovej podaný na Pamelu Záleskú, sudkyňu Špecializovaného trestného súdu, na základe podnetu terajšieho poradcu premiéra Fica a bývalého bratislavského trestného sudcu Davida Lindtnera, ktorému sa nepáčil zdĺhavý postup tejto zákonnej sudkyne v jeho trestnej veci nepriamej korupcie a zasahovania do nezávislosti súdu.

Prekvapila ma táto osobná iniciatíva predsedníčky Súdnej rady, keďže hlavným ústavným poslaním Súdnej rady je programový boj zameraný na presadzovanie nezávislosti súdov od zákonodarnej a výkonnej moci v súlade so zásadou deľby moci, ktorou sa vyznačuje fungovanie právneho štátu, a nie nahradzovanie kontrolnej a disciplinárnej právomoci vedenia dotknutého súdu.

Každý účastník konania má príslušné opravné prostriedky proti procesným alebo meritórnym chybám, ktorých sa sudca dopustí pri výkone spravodlivosti, alebo spôsobí zbytočné prieťahy v rozpore s čl. 48 ods. 2 ústavy, ale takéto chyby alebo prieťahy nemajú automaticky právnu relevanciu pre začatie disciplinárneho konania proti nemu.

V oboch prípadoch sú totiž kritériá zodpovednosti odlišné. Napríklad v prípade zbytočných prieťahov za nezvýšenie príslušných zdrojov v reakcii na nahromadenie vecí na súde alebo za štrukturálne nedostatky súdneho systému, ktoré spôsobili prieťahy v konkrétnej veci, účastníkovi konania zodpovedá vždy len dotknutý súd spoločne s nadriadeným ministerstvom spravodlivosti, a nie sudcovia, ktorí v nej konali.

Aj s ohľadom na súvisiaci kontext vyvoláva disciplinárny návrh predsedníčky Súdnej rady pochybnosti o tom, čo bolo skutočným dôvodom a účelom jeho podania proti sudkyni, ktorá sa podieľala na právoplatnom odsúdení bývalého špeciálneho prokurátora Dušana Kováčika, o ktorom vieme, že ako libling bývalých vlád Smeru je pod zvláštnou ochranou ministra spravodlivosti Borisa Suska. Minister v rozpore s princípom právneho štátu, podľa ktorého štátne orgány rešpektujú právoplatné rozsudky súdu, prerušil Kováčikovi výkon trestu a predčasne ho svojím opatrením „vytiahol" z väzenia na slobodu.

Je preto nepochopiteľné, keď predsedníčka Súdnej rady ako skúsená sudkyňa a teraz v postavení ochrankyne nezávislosti sudcov namiesto verejnej obrany volá po disciplinárnom stíhaní sudkyne, ktorú za jej doterajšiu zodpovednú rozhodovaciu činnosť premiér Robert Fico hanlivo nazval „sudcovskou ozrutou".

V každom prípade je uplatnenie disciplinárnej právomoci vždy závažným zásahom do nezávislosti sudcu, a musí preto podliehať určitým vopred stanoveným pravidlám vylučujúcim kontrolu obsahu rozhodovania sudcu a jeho šikanovanie. Je totiž skutočnosťou, že nič viac nenahlodáva dôveru v spravodlivosť ako nepatričné zasahovanie do nezávislého rozhodovania súdu.

Táto skutočnosť je aj dôvodom, prečo sa podľa judikatúry Európskeho súdu pre ľudské práva a Súdneho dvora Európskej únie upozorňuje na to, že už perspektíva začatia disciplinárneho konania je sama osebe spôsobilá vyvíjať tlak na tých, ktorých úlohou je vydávať súdne rozhodnutia.

V tejto súvislosti len pripomeniem, že pravidlá týkajúce sa postavenia sudcov a výkonu ich sudcovskej funkcie musia vylúčiť nielen akýkoľvek priamy vplyv vo forme pokynov, ale aj nepriame formy vplyvu zvonku alebo zvnútra súdnictva, ktoré by mohli ovplyvniť ich rozhodnutia a narušiť dôveru, ktorú súdnictvo musí všeobecne vzbudzovať v demokratickej spoločnosti a v právnom štáte.

Súdna rada nemá na výber

Keďže Súdna rada má významný vplyv na život a profesionálnu kariéru sudcov a sudkýň, nesmú jej administratívne postupy a rozhodnutia, ktorými chráni súdnu zložku štátnej moci pred tlakom jej výkonnej či legislatívnej zložky, vyvolávať neodôvodnené pochybnosti o tom, či tento orgán nevyužíva svoje právomoci a funkcie ako nástroje na vyvíjanie politickej kontroly a tlaku na činnosť jednotlivého sudcu.

Obdobne to platí aj pre výkon právomoci predsedníčky Súdnej rady, ktorej postup pri disciplinárnej iniciatíve voči sudkyni Záleskej takéto pochybnosti mohol vyvolať.

Dnes sme svedkami, že z parlamentu vychádza čoraz viac zákonov, ktoré pripomínajú bývalé komunistické, a poslanci, ktorí ich schvaľujú, sa čoraz viac začínajú podobať na „papierové hlavy" z filmu Dušana Hanáka (1995) symbolizujúce najhorších predstaviteľov komunistického režimu spred roka 1989.

Možno by som sa zdržal tohto prirovnania, keby sa naše demokratické pomery ďalej nedegradovali a keby sme pri výklade ústavy neuviazli v nedemokratickom skracovaní legislatívneho procesu, ktorým sa popiera naša tradícia efektívnych medzirezortných pripomienkových konaní so širokou odbornou a občianskou diskusiou.

Preto sa nemožno čudovať, že prijaté zákony sú poznačené jednorozmerným politickým vnímaním reality a bytostných záujmov Slovenska. Aj to je nepochybne dôvodom, prečo sa naše zákony často stávajú predmetom úprimnej kritiky od našich najbližších partnerov v medzinárodných organizáciách, v rámci ktorých solidárne s nimi požívame všetky dôležité hodnoty a záruky potrebné pre náš dôstojný a bezpečný život.

Sudcovia, ktorí sú základným pilierom právneho štátu, pretože prostredníctvom neho chránia demokratické slobody a ľudské práva, musia byť preto schopní takéto zákony adekvátne vykladať a spravodlivo uplatňovať a v prípade ich kolízie s právom Únie aj nepoužiť.

Predpokladá to u nich, že si už osvojili metódy výkladu tohto práva, ktoré používa Súdny dvor a že za jeho účinné presadzovanie, hoci aj pred vnútroštátnym právom, nie sú nijako znepokojovaní a takéto ich rozhodovanie nepodlieha žiadnej cenzúre.

Cenzúra je najhroznejšia, keď jej obete predstierajú, že neexistuje. Keby sa medzi sudcami rozmohla takáto ticha dimenzia cenzúry, ktorej sa tiež hovorí autocenzúra, bola by to pre náš právny štát doslova katastrofa. Súdna rada je systémovo v dobrej pozícii, aby takejto katastrofe zabránila.

Keďže sa zastrašovanie sudcov s cieľom vyvolávať ich systémovú autocenzúru v snahe zabezpečiť taký výklad a uplatňovanie zákonov, ktoré budú politicky korektné, dostalo už do kritického stavu, Súdna rada, ak nemá úplne stratiť dôveru verejnosti a svoj raison d'être, nemá na výber. Môže sa len v rámci svojich zákonných právomocí plne usilovať o presadzovanie záruk nezávislosti, nestrannosti a neutrality sudcov vo vzťahu k protichodným záujmom účastníkov konania tak, ako to vyžaduje právo Únie.

Podivná disciplinárna iniciatíva predsedníčky Súdnej rady proti sudkyni Záleskej je však popretím tohto úsilia.

Na našej webovej stránke používame cookies. Niektoré z nich sú nevyhnutné pre fungovanie stránky, zatiaľ čo iné nám pomáhajú zlepšovať túto stránku a používateľské prostredie. Môžete sa sami rozhodnúť, či chcete cookies povoliť alebo nie. Upozorňujeme, že pri odmietnutí možno nebudete môcť využívať všetky funkcie stránky.