viaiuris.sk | Tlačová správa VIA IURIS
Ústava Slovenskej republiky bola prijatá presne pred 30 rokmi, no veľa dôvodov na oslavy nemáme. Naša ústava patrí medzi najmenej chránené v Európe a mnohí politici ju preto čoraz častejšie zneužívajú ako lacný marketingový nástroj.
Slovenská ústava bola od roku 1992 zmenená presne 20-krát, pričom 19 zmien presadil parlament a jednu ústavný súd. Viac ako polovica zo všetkých zmien ústavy bola schválná počas uplynulých 12 rokov.
Vzťah niektorých politikov k základnému zákonu štátu však najlepšie odzrkadľuje celkový počet pokusov o zmeny ústavy. Kým za prvých 10 rokov predložili poslankyne a poslanci 16 návrhov noviel, počas ďalších 10 rokov ich už bolo 42 a v poslednej dekáde sa pokúsili zmeniť ústavu až 116-krát. Celkovo tak naša ústava čelila už 174 návrhom na zmeny!
Ústava nie je leták
Politici, najmä tí z extrémistických strán, predkladajú v aktuálnom volebnom období návrhy na zmeny ústavy na takmer každej schôdzi parlamentu. Veľakrát ide o bizarné nápady, aké by v základnom zákone štátu nemali mať miesto. Vo svojich návrhoch často reagujú na konšpirácie a hoaxy, ktoré sa práve šíria na sociálnych sieťach. Napríklad hoax o snahe zrušiť hotovostné platby inšpiroval extrémistov, ktorí navrhli zakotviť v ústave právo na platenie hotovosťou.
Prístup niektorých poslancov a poslankýň degraduje Ústavu Slovenskej republiky na lacný leták, kam si môže každý poslanec napísať, čo mu práve napadne, len aby sa zapáčil svojim voličom. Tento trend je podľa nás nielen nesprávny, ale aj veľmi nebezpečný.
Ústava by mala byť pevným základom pre demokratický a právny štát, mala by zaručovať ochranu základných ľudských práv a upravovať fungovanie dôležitých inštitúcií.
Silná ústava chráni pred nedemokratickými zmenami
Hlavnou príčinou neúctivého prístupu k ústave je podľa nášho názoru fakt, že ju možno zmeniť veľmi jednoducho.
„Bariéra, spočívajúca len v počte hlasov potrebných pre zmenu ústavy, sa nám zdá byť absolútne nedostatočná. Podľa nášho názoru je pri zmenách ústavy nevyhnutné zaviesť prísnejšie procesy, ktoré poskytnú dostatočné záruky pred náhlymi a nedemokratickými zmenami,“ hovorí Katka Batková, výkonná riaditeľka VIA IURIS.
Na zmenu slovenskej ústavy totiž stačí len 90 hlasov poslancov a v ostatnom sa legislatívny proces takmer nelíši o obyčajných zákonov. Rovnako, ako pri bežnom zákone, aj pri zmene ústavy je prípustné skrátené legislatívne konanie, rovnako môžu zmeny navrhovať aj jednotliví poslanci a ovplyvniť ich svojimi pozmeňujúcimi či doplňujúcimi návrhmi, a to aj v priebehu schvaľovacieho procesu.
Ako by mali vyzerať zmeny na posilnenie ústavy?
VIA IURIS nedávno usporiadala konferenciu s odborníkmi na ústavné právo a sudcami najvyšších súdov. Tí sa zhodli na základných návrhoch pre sprísnenie procesu prijímania zmien našej ústavy:
• vylúčiť používanie skráteného legislatívneho konania pri prijímaní zmien ústavy
• neumožniť skracovanie lehôt medzi jednotlivými štádiami legislatívneho procesu, v ktorom sa prijímajú zmeny ústavy
• umožniť odbornej aj laickej verejnosti pripomienkovať návrhy na zmeny ústavy, a to aj v prípade, ak ide o poslanecký návrh
• proces zmeny ústavy by mal byť súčasťou samotnej ústavy.